سيد محمد كمره اى
376
روزنامه خاطرات سيد محمد كمره اى ( فارسى )
ژاندارمه در خيابان ، پست گذاشتهاند كه وثوق الدوله بيايد . امروز بىنظير است . دوكابينه ، يكى نر و يكى ماده . همهچيز مكرر و دوتا ديده شده بود ، الا كابينه . خوب است انگليسها و دشمنان اين آب و خاك اين تصنيف را بخوانند : الو الو الو الو دوتا شد - نامزدبازى خوش است - شبها كوتاه شد . بعد در ميدان توپخانه پياده شده حاج ناظم التجار كرمانى را ديده ، جانبش روان ، احوالپرسى نموده اظهار « انزوا و ترك همه را نموده » گفتم براى چه ؟ شما كه تا آخر با همه بوديد ؟ گفت سير شدم . يادم آمد : منهومان لا يشبعان ، طالب الدنيا و طالب العلم ، بعد به دكان استاد حسن خان نجار رفته ، نبود . به اداره مشير اكرم رفته ، گفتند نيامده . ترتيب تجمع وجوه ملت براى توضيح از شاه در بازار و در سبزهميدان آقا رضا قلى خان ، آقاى آقا سيد اسد الله زنوزى ، آقا شيخ عابدين را ديده گفتند شما را دعوت نموده كه سه به غروب در خانه حاج ميرزا حسن بياييد . گفتم دعوتكنندگان كيانند ؟ گفت وجوه همه طبقات . از وجوه طبقات . بعد رضا قلى خان گفت مستشار الدوله ديروز عقب من فرستاد كه آقا شيخ ابو طالب تبريزى را ببرم خدمتشان . بعد كه با آقا شيخ ابو طالب آنجا رفتيم دائى اسد الله و يك نفر ديگر هم آنجا بودند . آنها اظهار كردند كه ملت تماما حاضر و طرفدار كابينه شما هستند و مىخواهند تجمعى نموده عريضه به شاه بنويسند بالا بروند توضيح از شاه بخواهند . مستشار الدوله هم خيلى از خدمت گذارىهاى خودش به ملت بيان كرد . گفتم مستشار الدوله شما را خواسته بود بايد به شما اظهارى نموده باشد . اينكه دايى اسد الله آمده بود معنى ندارد . معلوم شد مستشار الدوله ، آقا شيخ عابدين حمامى ، رضا قلى خان ، آقا شيخ حسين گيوه فروش و امثالهم را خواسته و اينها جمع شده ، اسامى رفقا و دوستان و همج رعاع و عوام الناس را نوشته كه امروز جمع شوند . به بنده آقا شيخ عابدين گفت عقيده شما در اين موضوع چيست ؟ گفتم عقيده فردى محل ترتيب اثر نيست . اما من طرفدار حرف فقط هستم و كلمه الغاى معاهدات را طرفدار . اما گويندهها را نمىدانم با اراده حق اين حرف را زدهاند يا نيت باطل داشتهاند .